Webshop

  • Na het succes van Rutgers debuutalbum ‘Een goed begin... is een hoop werk!’ ligt het tweede deel van deze reeks dan eindelijk voor je. Deze keer laat hij meer van zijn geek-kant zien en vliegen de popcultuurverwijzingen je regelmatig om de oren. Met deze keer gastrollen van Dolf Jansen, Rob Trip en bekende stripcollega’s.
  • “Mijn naam is Rembrandt Harmenszoon van Rijn. Ik ben kunstschilder in Amsterdam. Mijn specialiteiten zijn portretten en Bijbelse voorstellingen. Mijn werk is zeer gewild bij kunstkenners en particulieren. In mijn vrije tijd verzamel ik bijzondere voorwerpen uit verre landen. Of ik verpoos in een etablissement in de stad met mijn boezemvriend Jan Six. Ik ben overal een graag geziene gast, waarschijnlijk omdat ik zo’n levensgenieter ben. Ik woon aan de gracht, samen met mijn… euh... met Geertje, mijn zoon Titus en dienstmeid Hendrickje. Op de portretten hierboven zie je ook nog ons hondje Kwast en dokter Tulp. Liever had ik daar een portret van Jan gehad, maar dokter Tulp bood meer. Dat wil zeggen: ik hoefde de doktersrekening niet te betalen als ik een portret van hem maakte.”
  • Thé Tjong-Khing: “Ik heb de strip Kapitein Rob nooit gelezen, maar ik vind het maken van een Kapitein Rob-cover in mijn eigen stijl een leuke opdracht. Het is net of je een remake van een film maakt, omdat de originele versie ouderwets is. Als ik nu de opdracht kreeg om de strip te tekenen, zou hij er zo uit zien. Over tien jaar is deze versie op zijn beurt ouderwets.” Thé Tjong-Khing (1933) is misschien wel Neêrlands meest bekroonde kinderboekenillustrator, met onder andere drie Gouden Penselen en de Max Velthuijsprijs. Khing begon zijn carrière echter als striptekenaar bij de Toonder Studio’s, en tekende later ook voor het weekblad Tina.
  • Theo van den Boogaard: “Als tiener wilde ik al elk Kapitein Rob avontuur lezen en die fenomenale tekeningen bewonderen en proberen die hoogstaande grafische techniek en vertelkunst te doorgronden, misschien zelfs te imiteren. Een jeugd vriend van mijn oudere broer Harry, Edu Siebers, kon prachtig tekenen en hij bezat de hele reeks Kapitein Rob-boekjes! Ik moet wel het gelukkigste jongetje ter wereld zijn geweest toen Edu mij zomaar die hele stapel cadeau deed. Zo’n geste van zo’n bijzondere persoonlijkheid blijft je altijd bij. En nu weer, bij hernieuwde kennismaking met deze reeks, ontroert Pieter Kuhn’s enorme tekentalent, met de goed gedocumenteerde details, die een extra ondersteuning geven aan de vaart van zijn fantasierijke verhalen.” Theo van den Boogaard (1948) is meester in de klare lijn en vooral bekend van zijn Sjef van Oekel-strips op scenario van Wim T. Schippers.  
  • Als hommage aan geestelijk vader Pieter Kuhn tekende Jan van Haasteren een speciale cover van het verhaal Het pinguïnland van prof. Lupardi. Jan: “Ik vind pinguïns grappige dieren en leuk om te tekenen. Zodra er water of ijs in een puzzel voorkomt, stop ik er een pinguïn in.” Voordat Jan van Haasteren wereldberoemd werd door zijn puzzels was hij al een succesvol striptekenaar. Hij begon bij de Toonder Studio’s, met het tekenen van de strip Kappie. Jan: “Mijn moeder knipte vroeger elke dag de strips uit de kranten, waaronder Kapitein Rob. Prachtige realistische tekeningen.”  
  • Alle meisjes uit het dorp willen prinses Simone zijn en Simone wil graag een dorpsmeisje zijn. Een humoristische ballonstrip die is getekend in een soepele, karikaturale stijl met een licht manga-tintje. De grapjes worden verteld in verhaaltjes van hooguit vijf pagina’s. “Sympathieke feelgood strip uit de Tina” – StripNieuws GENOMINEERD ALS JEUGDSTRIPALBUM VAN HET JAAR
  • Van ‘Canadese meisjes’ tot een B&B in Frankrijk: emigratie doet het goed op tv. Mensen die emigreren zijn een dankbaar onderwerp voor film- en tv-makers. Dat maakt de golf aan emigratie-tv die ons de laatste tien jaar overspoelt wel duidelijk. Maar deze golf is niet de eerste. Ook in de tijd van Polygoon Journaal speelden vertrekkende Nederlanders al vaak de hoofdrol in hun eigen film(pje). Lees de coverstory: Emigratie-TV door de jaren heen.
  • Wat is de economische meerwaarde van Nederlandse expats en emigranten voor Nederland zelf? En wat kan Nederland leren van de manier waarop andere landen met hun eigen burgers in het buitenland omgaan? Eelco Keij brengt het in dit politieke manifest in kaart. Gebaseerd op zijn observaties trekt hij conclusies en doet hij aanbevelingen, in het bijzonder gericht op de politieke vertegenwoordiging van Nederlanders in het buitenland. In his Fortunate Connections manifesto, Mr. Keij seeks to build a bridge between the politicians in The Hague and the sizable Dutch electorate abroad. The two foremost questions are: what added value do the (former) Dutch nationals abroad bring to The Netherlands itself, and how do other European countries deal politically with their citizens abroad? Based on his research of extensive resources, Mr. Keij offers suggestions and recommendations directed at the political parties in The Hague.
  • Als expat Anton de Haas de kans krijgt om zijn carrière af te sluiten in Azië, het continent waar hij is opgegroeid, grijpt hij die met beide handen aan. Zijn vrouw Marga is minder enthousiast: zij voelt zich niet thuis in Thailand en keert al snel terug naar Nederland. Intussen raakt Anton in de ban van Sumalee, zijn aantrekkelijke Thaise medewerkster. Met haar belandt hij in een spannend rad van avontuur dat steeds sneller gaat draaien.
  • Niet op voorraad
    Geen blote voetjes in het zand bevat 48 verhalen waarin ouders en overige betrokkenen eenieder laten meekijken in hun wereld, de wereld waarin zij een kind moeten missen. Door de herkenning die uit deze verhalen spreekt, hopen de schrijvers troost te kunnen bieden aan lotgenoten, maar zeker ook een handvat aan te reiken aan mensen die lotgenoten willen steunen.
  • Ter gelegenheid van 400 jaar Nederlands-Russische betrekkingen verschijnt er bij VertrekNL een unieke Rusland-special over wonen en werken in Rusland. Hans van Koningsbrugge, hoogleraar Russische geschiedenis en politiek, schrijft het voorwoord en een artikel over hoe je wel en hoe je niet zaken moet doen met Russen. Verder een exclusief interview met Ruslandkenner Peter d'Hamecourt, die al 25 jaar woont en werkt in Rusland. Voetballer Demy de Zeeuw kijkt nog één keer terug op zijn Russische periode bij de topclub Spartak Moskou.
  • Hoe betrouwbaar zijn bestuurders van grote ondernemingen eigenlijk? Twee iconen van het Nederlandse bedrijfsleven werden jarenlang geleid door Albert Balvers, een competente manager en een nietsontziende puinruimer die al op 26-jarige leeftijd door een prominent headhuntersbureau werd aangeprezen als een uniek toptalent. Zijn kwaliteiten brachten hem tot directieposities bij grote bedrijven als V&D en KPN. Hij genoot van zijn succes, bezat een groot landhuis in het oosten van het land met een hele staf aan personeel, inclusief privéchauffeur en butler. Maar zelfs zijn echtgenote wist niet dat hij een donker verleden had. In de jaren tachtig is Balvers ernstig in opspraak gekomen, strafrechtelijk veroordeeld en heeft hij een tijd in de beruchte Duitse terroristen-gevangenis Stammheim doorgebracht. Ook de jaren negentig verliepen niet zonder nieuwe strafrechtelijk feiten... Maar precies zoals De Telegraaf in 1987 heeft voorspeld, kon "Heer Albert ook normaal rijk worden". Dat lukte hem op een hoogst opmerkelijke wijze en zijn carrière is niets minder dan uniek te noemen. Aan de lange weg met leugens, een bizar dubbelleven en een steile loopbaan die zelfs nog hoger had kunnen reiken, kwam in 2008 een abrupt einde toen er een anonieme brief over het verleden van Balvers op het bureau van KPNdirectievoorzitter Ad Scheepbouwer belandde. Hoe kon het gebeuren dat iemand met zo'n verleden zulke hoge posities heeft bekleed? Waarom heeft niemand ooit een degelijk antecedentenonderzoek naar hem uitgevoerd? Hoe blind van vertrouwen is het Nederlandse "old boys network" eigenlijk? Of was Balvers werkelijk iedereen te slim af? Hoe Balvers jarenlang heeft kunnen overleven met leugens en bedrog, vertelt hij zelf in dit opzienbarende boek. Het is een uitermate openhartige bekentenis van een overlevingskunstenaar pur sang. Het ging "steil omhoog" en "hard omlaag"....  
Ga naar de bovenkant